"Let me add what I hope is an obvious point—these stats don’t mean anything. It’s just fun trivia. You really can’t build a workable trading strategy around these numbers. We’re also talking about results of nearly 80 years of data. Even starting 20 years ago, Monday suddenly becomes the second-best day."
Zijn conclusies zijn als volgt: woensdag is historisch gezien de dag van de week waarin koersen het meest stijgen, maandag de dag waarin ze het meest dalen. De afgelopen tien jaar bleef woensdag de beste dag, maar inmiddels is de vrijdag juist de dag waarin koersen het meest dalen (op de voet gevolgd door de dinsdag, wat altijd al een magere dag was).
1932 - 2009:
- Maandag -98,5%
- Dinsdag 244%
- Woensdag 2.179%
- Donderdag 175%
- Vrijdag 502%
- Zaterdag (tot 1952) 389%
1950 - 2008:
- Maandag -86,43%
- Dinsdag 125,23%
- Woensdag 1.201,75%
- Donderdag 184,30%
- Vrijdag 656,15%
1998 - 2008:
- Maandag 11,13%
- Dinsdag -11,51%
- Woensdag 32,87%
- Donderdag 13,41%
- Vrijdag -13,25%
- Het humeur van beleggers verschilt per dag van de week. Zo is het niet onwaarschijnlijk om aan te nemen dat ze op maandag pessimistischer zijn dan op andere dagen in de week. Dit sluit ook aan op Behavioral Economics, hoewel ik niet direct een verband zie tussen de woensdag als topdag en het humeur van beleggers.
- Nieuws komt op verschillende momenten naar buiten. In het weekend kan er sprake zijn van nieuws van een andere karakter dan nieuws dat doordeweeks gebracht wordt. Ook bepaalde statistieken kunnen op bepaalde dagen van de week naar buiten worden gebracht.
- Beslissingen kunnen op vaste dagen van de week worden genomen, bijvoorbeeld als de directie elke vrijdag haar belangrijkste vergadering heeft. Wellicht heeft dit invloed op het moment dat nieuws uitlekt of bekend wordt gemaakt.
- Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat dit laatste de afgelopen tien jaar veranderd is ten opzichte van de jaren daarvoor. Nieuws wordt een stuk sneller verspreid en de komst van internet en e-mail heeft ook een bepaalde invloed gehad op bedrijfsculturen. Als je dan toch iets wilt doen met dit soort statistieken, lijken die van de afgelopen tien jaar mij de meest relevante.
Zelf ben ik een groot voorstander van gespreid aan- en verkopen, het liefst over een langere termijn. Het lijkt mij dan nuttig om ervoor te kiezen verkooporders aan het einde van de woensdag te plaatsen en aankooporders aan het einde van de dinsdag. Zo pak je de winsten van de woensdag nog even mee, terwijl je elke dinsdag vlak voor het einde van de beurs een mooie korting pakt.
Kan je pas de volgende dag kopen of verkopen (bijvoorbeeld in het geval van beleggingsfondsen) dan is verkopen op donderdagochtend en aankopen op woensdagochtend het beste. De orders zullen echter toch al de voorgaande dag ingelegd moeten worden, dus in feite veranderd er niet zo veel.
Een strategie verzinnen om de markt te verslaan op basis van de gegevens van Eddy Elfenbein zie ik ook niet, al was het alleen al omdat de Efficient Market Hypothesis ons dicteert dat dit soort voordeeltjes dan al veel eerder uit de markt gefilterd zouden zijn (denk aan hedge funds). Maar het kan volgens mij wel bijdragen aan het optimaliseren van een andere beleggingsstrategie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten