vrijdag 6 februari 2009

Een kort advies voor de lange termijn

Uiteindelijk komt alles weer goedIn de veronderstelling dat je beleggingshorizon in jaren en niet in maanden geteld moet worden zou ik het volgende voorstellen:

Alledrie de fondsen zijn behoorlijk in elkaar geklapt, wellicht vanwege hoge exposure in commodities en emerging markets. Je krijgt hoe dan ook een mooie discount ten opzichte van all time highs.

Ik ben nooit een fan van stockpicking geweest, omdat het onzinnig is om alleen in Nederlandse fondsen te beleggen en ik niet de tijd, moeite en kosten wil nemen om het buitenland goed te onderzoeken. Fondsen kunnen dit wel, bovendien hebben zij vaak een beter zicht op hoe goed een bedrijf werkelijk draait voordat ze er in stappen (ze kunnen een kijkje nemen of de directie wel deugt bijvoorbeeld).

Grote voordeel van Fortis Obam is dat het met een aantal Nederlandse bankrekeningen erg voordelig is om in te stappen (Postbank 0,0%, Rabo 0,2% transactiekosten). Ik weet niet of we nu op de bodem zitten, wil het ook niet weten, daarom koop ik gespreid in, dan zit ik sowieso goed. Dit werkt alleen bij lage transactiekosten, dus Skagen en Berkshire zou ik alleen overwegen als je meer te besteden hebt.

Nog even aanvullend waarom deze fondsen: je zit op alle continenten, in alle sectoren. Welke daarvan het beste draaien zoeken de fondsmanagers maar uit. De hoge daling van de fondsen afgelopen maanden duidt op een hoge beta, wat er op neer komt dat ze in theorie ook weer harder omhoog gaan bij een stijging van de markt. Zo profiteer je dus optimaal met een minimum aan risico.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten